MERCHANDISING

Merchandising är en form av butikslogistik som blir ett allt vanligare behov för leverantörer inom retail. Många leverantörer väljer att hyra in denna tjänst för att slippa fundera och agera på egenhand och det är oftast där våra vägar möts första gången.

 

Våra huvudsakliga uppgifter startar när leverans av produkter kommit till butiken.  Exempel från vår vardag är:

  • Varupåfyllnad enligt avtalad intervall.
  • Uppbyggnad av exponeringar och tillfälliga kampanjer.
  • Sortiemenstskiften.
  • Analyser av moduler och sektioner ute i butik.

 

Det finns många aktörer att välja på som liknar oss. Det som gör oss unika är strävan efter att alltid bli bättre. Vi jobbar ständigt med att utmana oss själva och vi sätter stolthet i att lämna ett uppdrag färdigt på alla punkter – att göra skillnad i butik!

Om man anser att merchandising endast handlar om att plocka upp leveranser har man fel. Varupåfyllnad är en viktig del men det krävs oftast mycket mer än så. Några enkla frågor vi ställer oss själva efter service kan vara:

  • Finns det gaps i Hyllan? – isåfall varför och hur kan vi åtgärda dem?
  • Saknas det priser på produkter eller visningar? Utan priser kan produkter bli osålda.
  • Finns all kommunikation/POS som underlättar ett köp? Om kunden behöver information kring produkten som inte finns kan köp utebli.

 

Det är inte unikt att ha dessa frågor uppspaltade på sin hemsida – det som är unikt är att jobba mot perfektion i varje enskilt uppdrag och ha ledande instruktioner och tankesätt som arbetsbas.

Bilderna nedan är exempel från våra arbeten:

 

 

KONTROLL & KVALITET

En del i arbetet mot det perfekta är kontinuerlig kontroll och avstämning av våra tjänster. Vi har skapat en egen plattform för kontroll, rapportering och kommunikation som vi döpt till ”COMPARE”.

Samtliga kollegor använder Compare vid varje enskilt uppdrag och det rapporteras in mobilt i realtid direkt efter utfört arbete. Före- och efterbilder är obligatoriska och kollegan kan enkelt skriva meddelande kopplat till uppdraget. Tryck här för att läsa mer om Compare.

Compare täcker det digitala kvalitetsbehovet men vi har alltid som standard att få fysiska signaturer av ansvariga i butik efter varje enskilt utfört uppdrag. Detta finns både för att skapa en naturlig dialog mellan oss och butiken efter utfört arbete men också för att det ska finnas ett ”kvitto” på välutfört arbete om någon skulle undra.

På vårt kontor samlas både digital- och fysisikdata in och där lagras den under 12 månader från arbetets utförande. Alla bilder och rapporter granskas och vid behov får våra kollegor i butik komplettera med det som saknas.

 

Ute på fältet jobbar våra ”merchare” under varumärket SSC – Sales Service Company!